Baguetter.

Baguettter är så goda. Om jag åker till Frankrike någon gång så skulle jag vilja köpa en sådan där långa smal baguette. Det känns typiskt turistiskt. Och man är ju turist om man är svensk och man är i Frankrike. Jag är i alla fall det.

Jag gjorde egan nyss i alla fall. Skoj. Med skruv. De blev goda. Varmt bröd är sådär underbart gott och degigt:)

Recept till 3 stycken:

50 g jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
1 msk olivolja
13-14 dl vetemjöl

Pensling:

Olivolja
ev. flingsalt och rosmarin

1. Smula jäst i bunke. Tillsätt salt. Häll på lite trettiosjugradigt vatten och rör till jämn smet. Häll sedan på resten. Häll sedan i oljan.
2. Häll i 12 dl av mjölet och rör om. Knåda tills degen släpper kanterna. Om inte så tillsätt lite mer mjöl. Strö på ett tunt lager mjöl och låt degen jäsa 1 timme.
3. Sätt ugnen på 225 grader.
4. Tippa ut degen på mjölat bakbord och dela upp degen i tre delar. Gör en långsmal del av varje del och skruva den även ett varv. Lägg över på bakpappersklädd plåt.
5. Strö ev. över rosmarin och flinsalt och pensla även bröden med olivolja. Ställ sedan in i mitten av ugnen och låt de gräddas i ca 25 minuter elle rtills de fått fin färg.


( Jag )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0