Xbollen

Vad får man säga? Ska man kalla den delicatoboll, negerboll eller chokladboll?
xboll får det bli.

Det receptet är hur enkelt som helst och det första som jag lärde mig göra när jag var liten. Gjorde dessa väldigt ofta tillsammans med kompisar och mina föräldrar blev lite trötta på mig för havregrynen tog slut jämt och ständigt. Jag bakade en fruktansvärt massa när jag var liten.

Recept på xboll:

( jag skriver inte hur många det blir, det beror ju på hur stora man gör dem. På massor av recept kan det stå att det ska bli typ 60 stycken och sen när man gör dem blir det ändå bara 33)

2 msk kakao
2 msk kaffe
1 tsk vaniljsocker
1 dl socker
3 dl havregryn
100 g margarin
kokos, pärlsocker, strössel eller vad man nu vill ha på dem.

Blanda allt ( a förutom kokos och de då ;))
Rulla bollar. Rulla sedan i kokos eller nåt.

Klart! Hur gott som helst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0