Bakning

Roligt är det att baka!


Och när man har ett gulligt förkläde med kossor på blir det bara bättre;)

 
Goda ingredienser och kladdig smet..

 
Här är '' bollarna'' utklickade. Kletig smet alltså.. Måste ha gjort fel någonstans..

 
I ugnen plattades de ut och de blev också doppade i mumsig choklad ( i en slags chokladmsältare man fick gratis när man sålde jultidningar ;)

 
Det blev lite choklad och hackade nötter över.. Blandade ihop de till egna små saker..

  
Färdiga små kakor!

Jag gillar små kakor. De är så söta och goda.

Receptet på kakorna som jag började med;

* 1 dl socker
* 175 g margarin
* ca 125 g nöttter, mandlar eller något sånt ( malda eller hackade)
* 3 dl vetemjöl
* 3 msk mjölk eller grädde
* choklad att sedan doppa kakorna i.

Blanda ihop margarinet och sockret först. Blanda sedan i de malda/ hackade nötterna tillsammans med vetemjölet. Häll sist i vätskan.

Av smeten kan man göra antingen längder, bollar, hjärtan, giraffer, små figurer eller vad vet jag. Lägg de på en plåt med bakplåtspapper och ställ sedan in dem i mitten av ugnen ( temperaturen i ugnen ska var 175 grader) i ca 10-12 min.

Doppa sedan  de ( avsvalnade) bitarna i smält choklad. Man behöver ju inte nödvändigtvis ha en chokladmsmältare utan man kan även smälta blockchoklad i micron eller över vattenbad;)

Låt de stelna helt och lägg sedan i någon burk eller ät dem direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0